FAQ
Hva skiller AURO-produkter fra andre naturlige malinger?
AURO produserer sine produkter selv og med stor økologisk konsekvens: fra råvarer som er av garantert vegetabilsk eller mineralsk opprinnelse. Mange ingredienser er av kontrollert organisk opprinnelse. Det brukes ingen petrokjemiske råvarer i produksjonen av AURO-produkter. Permanent råvare- og kvalitetskontroll sikrer denne høye økologiske standarden. Les mer på auro.com eller okomaling.dk.
Er AURO maling like god som syntetisk produsert maling?
AURO maling er testet og godkjent i henhold til gjeldende tekniske standarder. De er i bruk og har nøyaktig like god holdbarhet som de fleste syntetiske malinger. Sertifikater fra uavhengige institutter vitner om den høye tekniske kvaliteten. Se mer under: Sertifikater på auro.com. Stiftung Warentest kåret AURO Aqua Trebeis nr. 160 til testvinneren (hefte 05/2006, test Trebeis) og tilskrev dermed produktet en høyere kvalitet enn de kjente merkene fra konvensjonelle produsenter.
Er AURO-produkter virkelig dyrere?
Mange av våre produkter er ikke dyrere pr behandlet kvadratmeter overflate med samme kvalitet som konvensjonelle produkter. Bruk av verdifulle naturlige råvarer (i stedet for billigere petrokjemikalier) samt mindre produksjoner (i stedet for seriell masseproduksjon) har imidlertid sin pris. Men når man sammenligner priser bør man ikke bare se på grunnprisen pr liter men også til utvalget ved bruk av produktene.
Kan AURO maling blandes med alle RAL eller NCS fargetoner?
Mange av disse fargene kan oppnås. Som en tjeneste tilbyr vi blanding av spesialfarger mot et tillegg. Men for å oppnå bestemte farger, for eksempel signalgul eller brannvesenrødt, må syntetiske farger benyttes. Siden AURO ikke går på akkord med de økologiske konsekvensene, tilbyr vi kun fargetoner som kan oppnås ved å bruke mineral- og plantepigmenter.
Er AUROs maling luktfri?
Farger laget av naturlige råvarer er heller ikke helt luktfrie. Den eteriske oljen som brukes som løsemiddel eller for å konservere veggmaling, har for eksempel en intens duft. Mange kunder skryter av denne typiske julefriske duften, mens andre reagerer litt mer følsomt på den. Derfor er det også veldig viktig ved bruk av naturmaling å ventilere godt både under påføring og i timene etterpå. Tips: Produkter fra vår Aqua produktserie er relativt luktnøytrale. De er 100 % løsemiddelfrie.
Hvordan kan jeg trygt behandle leker eller barnesenger?
Med AURO er du på den sikre siden. Da våre produkter er testet i henhold til DIN EN 71 Del 3: Sikkerhetskrav for leker og i henhold til DIN 53.160: spytt- og svettemotstand.
Hva er forskjellen mellom AUROs Aqua-produkter og produkter merket med "The Blue Angel"?
I motsetning til produkter med "The Blue Angel" eller andre vannfortynnbare produkter, inneholder AUROs Aqua-produkter et naturlig harpiks/oljebindemiddel (i stedet for syntetiske bindemidler), ingen løsemidler, ingen konserveringsmidler og ingen glykoler. AURO er den eneste produsenten som produserer 100 % løsemiddelfrie, vannfortynnbare produkter som ikke er syntetisk bundet eller konservert.
Hvorfor erklærer ikke AURO produktene som "egnet for allergikere"?
Det økende antallet allergitilfeller har vist at det praktisk talt ikke finnes noe stoff som folk ikke kan reagere allergisk på. Vi mener derfor at merking av produkter som «egnet for allergikere» er villedende eller villedende.
Hvorfor må AURO-produkter som inneholder vann beskyttes i beholderen mot frost?
De vannfortynnbare systemene kan fryse under visse omstendigheter, og ødelegger vanligvis emulsjonen. Som et resultat vil produktene ikke lenger være brukbare. En malingstest gir klarhet: Hvis malingen behandles under testen som normalt og tørker på normal tid, har det ikke oppstått noen skade.
Hva er "overskudd"? Hvorfor må jeg fjerne overflødig AURO-olje/impregnering i tide?
Den "overskytende" oljen (eller impregneringen) er den delen som ennå ikke har penetrert treverket etter påføring. Dette gjenværende materialet må fjernes ca. 15 minutter etter påføring med en lofri klut eller papirhåndkle. Selv om denne viktige informasjonen vises på etikettene, er unnlatelse av å fjerne overflødig olje eller impregnering en av de mest typiske påføringsfeilene.
Hvorfor skal jeg ikke rulle opp brukte rengjøringskluter?
Tørking av oljer i brukte kluter kan selvantenne når luft slipper ut og dermed starte brann. Spre derfor alltid ut brukte kluter slik at de kan lufttørke. Etter tørking kan de kastes sammen med husholdningsavfallet.
Hvor lenge kan jeg lagre AURO-boksene?
Våre produkter har i prinsippet «ubestemt» holdbarhet ved lagring kjølig, tørt og frostfritt. Vår lange erfaring har vist at praktisk talt alle kunder har kunnet bruke langtidslagrede produkter uten problemer. Loven stiller imidlertid ikke krav til lagringsstabilitet eller holdbarhet for maling og lakk. På grunn av en kontraktsfestet avtale med vårt forsikringsselskap angir vi lagringsstabiliteten på etikettene, som derfor ikke har noe å gjøre med brukbarheten til produktene. Den angitte lagringsstabiliteten gjelder fra kjøp av produktet, og overskrides som regel langt. Ved tvil gir en dufttest svar på om produktet fortsatt er i orden etter lang lagring. Andre indikatorer: hvis produktet fortsatt rører normalt og ingen synlige klumper vises. Ved tvil anbefaler vi en testpåføring med påfølgende vurdering etter tørking.
Hvor kan jeg som forbruker kjøpe AURO-produkter?
I Danmark håndteres distribusjonen av AUROs produkter av Økomaling.dk ( http://okomaling.dk ). Over tid vil en liste over forhandlere rundt om i Danmark følge på nettsiden. I de andre landene distribuerer AURO sine produkter gjennom spesialforhandlere som også tilbyr gode råd og service. På auro.com kan du finne forhandlere i landene hvor AURO er representert. Hvis det ikke er noen forhandlere i nærheten, kan du bestille over Internett. På grunn av AUROs lojalitet til importører og forhandlere, kan ikke bestillinger gjøres direkte fra fabrikken.
Hvor kan jeg få råd om AURO-produkter?
Du kan få råd fra Økomaling.dk på tlf. 61 33 91 66 eller e-post: info@okomaling.dk - du kan også bruke kontaktskjemaet på nettsiden. Både telefonsamtaler og skriftlige henvendelser besvares så raskt som mulig. Du kan også få svar på spørsmålene dine direkte fra AURO. I AUROs rådgivning svarer laboratoriepersonalet på henvendelser via telefon og datamaskin. Ring 0049 531 281 41 41 eller send e-post til support@auro.de . Telefonene er åpne mandag-torsdag 9-12 og 14-16 og fredag 9-12. Vær tålmodig når konsultasjonen er travel eller travel. AURO svarer i detalj på alle spørsmål – og dette krever ofte en lang samtale.